JouwFiguur
Samenwerkingen Sport

JouwFiguur met IK week #2: Eten buiten de deur zonder gezeur

14/05/2021

We zitten al in week twee van JouwFiguur en het gaat net als vorige week nog steeds de goede kant op! Gelukkig maar, want het zou niet best zijn als ik het niet meer vol kan houden. Eigenlijk zijn er weinig tot geen obstakels en dus heb ik mijn coach ook niet in hoeven schakelen. Wel vind ik het een beetje lastig om het los te laten, want niet iedereen doet mee aan JouwFiguur (helaas). Zouden ze eens moeten doen trouwens! Daarom het thema van vandaag… Eten buiten de deur zonder gezeur.

Heel eerlijk, het liefst heb je gewoon alles zelf in de hand. Dat vind ik zelf het fijnst. Dus lekker thuis eten, weten wat je allemaal binnen krijgt. Want dat gaat altijd goed. Maar ik zal niet de enige zijn die ook wel eens bij zijn of haar ouders eet en misschien ook wel eens buiten de deur. Omdat ik nu ook nog maar in mijn tweede week zit, probeer ik dit zo min mogelijk te doen. Maar we moeten het natuurlijk ook niet overdrijven, het moet namelijk wel leuk blijven (dat rijmt).

Gelukkig houden mijn ouders er ook rekening mee en aten we van het weekend een lekker soepje met veel groente! Maar ook een Turks brood erbij. We schrokken er allebei van hoe slecht zo’n Turks brood eigenlijk is! Van te voren wist ik ook nog niet precies wat we gingen eten, dus hoe doe je dat dan? Eigenlijk vul ik elke ochtend in wat ik die hele dag ga eten. Weet ik iets niet? Dan laat ik een extra groot gat over en eet ik bijvoorbeeld overdag iets minder of wordt mijn laatste tussendoortje na het avondeten gewoon iets minder groot. Zo zorg ik dat er aan het einde van de dag toch een goede balans is van alles!

Ik wil wel meegeven dat ik dus echt nog nul keer honger heb gehad en dat het hartstikke goed gaat. Maar eten van een restaurant kan je niet tracken en is het soms een beetje gokken. Is het erg als je een keer een dag over je kcal inname heen gaat? Zeker niet. Moet je die dag erop dan compenseren? Zeker niet. Gewoon de draad weer oppakken. Je moet er alleen voor zorgen dat het niet te vaak gebeurd. Heel veel mensen denken vaak dat als je aan bijvoorbeeld zo’n programma als JouwFiguur meedoet je niks meer mag eten. Maar dat is niet zo! Je maakt alleen zelf de keuze wat je eet. Het is natuurlijk verstandiger om lekker veel groente te eten en dingen die verzadigen als volkoren producten dan witte bolletjes, snoep en McDonalds. Vaak onderschatten mensen ook de gezonde vetten. Producten als avocado en noten zitten hoog in kcal, maar daar zitten wel veel gezonde vetten in en die heb je ook nodig!

Op alleen komkommer en wortels kan je niet leven, geloof mij. Als je namelijk te weinig eet, is het ook niet goed! Daarom is een balans daarin vinden zo ontzettend belangrijk. Het is daarom ook helemaal goed om daar een keer iemand naar te laten kijken zoals bij JouwFiguur. Je leert er zoveel van en je kijk op dingen kan echt positief verbeteren. Hier kan ik nog heel lang over doorgaan, maar we hebben nog een aantal weken…

Naast de voeding gaan de trainingen van JouwFiguur ook prima. Mijn gewicht is iets gedaald en ik voel mij ontzettend goed. Dat laatste, dat is misschien nog wel het belangrijkste! Daarmee sluiten we deze JouwFiguur met IK af, tot volgende week!

-IK-

No Comments

    Leave a Reply

    %d bloggers liken dit: