cutten
Persoonlijke update Sport

Ging het cutten mij gemakkelijk af?!

02/12/2020

Afgelopen maandag hebben jullie kunnen lezen en zien dat ik best wel een transformatie heb doorgemaakt. Ik wilde ook eens kijken hoe ik eruit zou gaan zien als ik een paar weken echt mijn best zou gaan doen. Zo stelde ik mezelf een doel. Afgelopen zondag stond er een fotoshoot gepland met Yara en zo had ik ongeveer 8 weken de tijd om super goed mijn best te doen! Dus ik maakte een afspraak bij mijn vaste trainer en zo stelden we wat dingen in. Het cutten kon beginnen…

Wat is cutten precies?
Als je zelf traint heb je er vast wel eens wat van gehoord… Cutten en bulken. Bij bulken eet je extra dan dat je verbrand, dus daar kom je van aan. Maar dit heeft een reden, je wil namelijk zoveel mogelijk spiermassa opbouwen. Cutten is bijna het tegenovergestelde. Je eet minder dan dat je verbrand waardoor je afvalt en je spieren beter zichtbaar zijn. Je vetpercentage gaat omlaag, zonder dat je teveel spiermassa verliest. En al denk ik dat bulken veel beter bij mij past (want eten mijn favoriete hobby), toch ging ik eens voor het cutten.

Al een tijdje volg ik een trainingsschema wat perfect bij mij past. Veel gewicht en weinig herhalingen. Dit om spiermassa op te bouwen. Ik geef een hoop lessen en daarin doe ik al een (hele) hoop cardio, dus dat is bij mij niet nodig. Nu alleen mijn voeding iets aanpassen. Hiervoor gebruik ik de app ‘Food’, die mijn trainer voor mij heeft ingesteld. Hiervoor gebruikte ik de app wel eens om te kijken hoe mijn verdeling van eten was en of ik wel genoeg of juist teveel at. Mijn calorieën gingen iets omlaag, zodat ik elke week een klein beetje zou afvallen.

Afgelopen weken heb ik dus elke dag al mijn eten in de app bijgehouden. In het begin wel even wennen, maar het werkt super goed. Wel oppassen dat je er niet in doorslaat, dat is wel een keerzijde. Maar met doelen als deze is het echt een uitvinding. Vaak zijn mensen bijvoorbeeld ook bang om vetten te eten, dit terwijl je ze wel echt nodig hebt. Qua voeding ben ik niet anders gaan eten. Gewoon lekker mijn kwark en eiwitrepen. Wel ben ik minder dingen extra gaan eten en heb ik geen hele ‘slechte’ dingen gegeten. Daarnaast heb ik recepten opgezocht voor het avondeten die vrij laag ik calorieën waren, maar wel vulden (en erg lekker waren).

Het liefst zie je natuurlijk na de eerste twee weken een enorm verschil, maar zo werkt het helaas niet. De weegschaal was wel positief, dus daar hield ik mij dan maar een beetje aan vast. Ook niet teveel, want het ging mij erom hoe ik na die weken eruit zag. En dan kom je opeens op zo’n punt dat je het wel heel goed gaat zien. Dat lijkt wel van de één op de andere dag en dat is een goed gevoel! Vooral de laatste weken was ik echt trots als ik in de spiegel keek. Ik heb mij nog nooit zo goed en zo vol zelfvertrouwen gevoeld. Dit terwijl ik zelf ook wel weet dat ik helemaal niet dik was, maar dit geeft jezelf toch wel een extra boost.

Heb ik het niet moeilijk gehad?
Omdat je een doel hebt, ging het voor mij vrij gemakkelijk. Ja, ik heb zeker zin gehad in patat en chocolade en ik weet niet waarom, maar ook heel veel zin in donuts. Ik koos ervoor om dit niet te eten en er straks extra van te genieten. Daarnaast at ik dus wel heel veel andere lekkere dingen, gewoon betere opties en ik heb eigenlijk geen honger geleden. Als dat laatste het geval was, had ik het sowieso niet gedaan, ik moet wel al mijn lessen kunnen volhouden natuurlijk. Wat scheelt is dat je nu ook geen verjaardagen hebt en minder snel met mensen afspreekt. Ik vind het altijd gezellig om met iedereen te eten en vooral ook heel lekker te eten. De eerste weken waren een eitje, de één na laatste week had ik het wel even moeilijk… Maar de laatste week was de motivatie weer helemaal aan!

Wat zijn de voordelen?
Sowieso hoe je eruit gaat zien. Ik ben zo trots op mezelf nu en dit spreek ik ook gewoon lekker uit. Daarnaast ben ik ook nog meer bewust van voeding en ben ik er ook vooral meer van gaan genieten. Dit omdat je minder dan normaal eet. De motivatie die je krijgt van jezelf (en ook van Niels, want hij deed ook gezellig mee) is ook heel fijn. Omdat je een doel hebt, werk je hier helemaal naartoe. Ik ben in ieder geval helemaal happy.

En de nadelen?
Je bent wel constant met het tracken van je eten bezig. Zo nu en dan heb ik het een klein beetje losgelaten, maar bijna al mijn eten stond in de app. Dit kost tijd en wat ik al zei, oppassen dat je hier niet in doorslaat. De laatste avond hadden we eters en toen at ik niet heel gezellig het toetje mee (al had ik dat wel heel lekker gevonden). Dus je moet wat opofferen maar dan heb je ook wat! Ook merkte ik dat de laatste weken mijn trainingen minder lekker gingen. Dit is heel normaal, want dan zit je al een tijd in je energie tekort. Ik kon trouwens ook niet meer tegen vette dingen. Als wij een recept hadden met kookroom, hing ik die nacht boven de wc. Dat was ook een beetje jammer.

Afgelopen zondag was het moment daar. Toen Yara en ik terug kwamen van de shoot stond er tafel vol met lekkers. Mocht ook wel, ik had die dag verder nog niks gegeten! Onwijs genoten van dit alles. Wel wil ik graag mijn shape houden zoals die nu is. Komende weken zal ik iets minder streng zijn, daarna weer even een nieuwe afspraak inplannen en dan zien we wel weer wat het volgende doel gaat worden! Dit was in ieder geval mijn eerste keer cutten (en ik denk zeker niet de laatste).

Hebben jullie nog vragen of iets hierover? Stel ze gerust!

-IK-

No Comments

    Leave a Reply