IK Uitstapjes

Dikke kus uit Cyprus! Week #1

13/08/2018

Hey you!

Vandaag neem ik jullie mee naar onze eerste week van onze vakantie in Cyprus. Als eerst volgt de dag, daarna de activiteiten en daarna een zo kort mogelijke beschrijving van die dag of activiteit. Ik ga jullie nier haarfijn alles uitleggen, niet alle 800 foto’s laten zien, want doen moeten jullie zelf lekker maar een keer naar Cyprus gaan! Veel lees plezier, wij hebben in ieder geval een TOP vakantie gehad!

– Dag 1 –
Vliegen, zwemmen, slapen, eten

Diner Happy Island.
Na een succesvolle vlucht en bustocht, veilig aangekomen bij ons hotel. Snel een verfrissende duik in het zwembad en een power nap, en verder met de dag. Met een overvolle bus richting Paphos, eerst even wat boodschappen gedaan. Daarna door, want er moest natuurlijk gegeten worden! Wij kozen voor een soort Cyprus Suprise voor twee (genaamd Mezes). Al snel stond er een salade, wat Grieks brood inclusief 4 smeersels voor erop, aardappels, bieten en olijven op tafel. Wij keken elkaar aan. Is dit wel genoeg? Snel wat brood opgegeten, wat sla op ons bord gedaan, niet wetend wat er nog ging komen. Tussendoor werd er even wat inktvis de tafel opgeschoven, daarna nog twee kleine hapjes, vervolgd met drie Griekse gerechten, nog even wat pasta en een soort prutje, wat eindigde met een bord vlees. VOL. Na het eten (wat helaas niet allemaal op was), de rekening netjes betaald, kregen we nog een bord fruit toe. Na ons 16 gangen diner heerlijk langs het strand gelopen, terug naar het hotel.

– Dag 2 –
Zwemmen, zonnen, zwemmen, zonnen, sporten

De dag van vandaag.
Niet heel erg bijzonder, maar gewoon lekker. Na het ontbijt waarbij ik net iets teveel had gegeten, even gaan zwemmen. Daarna kwam de TUI mevrouw langs en boekten we alvast twee excursies. Ook werden ons talloze restaurantjes en plekken aangewezen, dus de komende dagen zullen we ons niet vervelen. We zijn bijna de enige van het hotel die geen all inclusive hebben, dus kunnen we lekker eten waar we willen. Na het welkomstgesprek, weer terug het zwembad in. Aan het einde van de middag besloten we om even te sporten. Bijna nooit zoveel gezweet, maar wel even lekker. ’s Avonds weer op zoek naar een leuk tentje om onze honger te stillen. Ik besloot om eens gek te doen en bestelde een Cyprische cocktail. SMERIG! Smaakte naar drop of iets dergelijks. Ook weer geen geduld, we vragen alweer om de rekening terwijl we hier gratig cake met ijs toe kregen. Dat was wel mega lekker trouwens.

– Dag 3 –
Archeologie, taart, zwemmen en iets met banaan

Zweten in het Archeologisch Park.
“Ik wil vandaag wel even wat doen hoor” zei deze madame al op dag 3. We besloten weer de bus richting Paphos te nemen om het Archeologisch Park van Cyprus te bezoeken. KNETTER heet, maar onwijs mooi. Indrukwekkend om te zien. Allemaal mooie mozaïeken, afgebrokkelde stenen, pilaren en een hele mooie boog. Helemaal kapot van het zweten, maar gelukkig hadden we iets van water mee. Op de terugweg besloten we eerst even ergens af te koelen, dus we besloten neer te ploffen bij een gezellig tentje. Daar bestelde we allebei een chemische smoothie (wisten we toen nog niet) en een stukje taart. Of nou ja, stukje, je kon er met een heel weeshuis van eten. Verder weer lekker gezwommen en ergens gegeten. Hier geen cake toe of iets van fruit. Of tenminste ik dacht dat we fruit kregen. Onze friend vroeg wat we wilden: mango, banaan of nog iets anders. Ik koos voor banaan, maar kreeg het in alcoholische vorm.

– Dag 4 –
Winkelen, rots van Aphrodite, zonsondergang en Griekse dans

Cyprus Delight.
Onze eerste echte excursie. Met de bus werden we opgehaald en als eerste naar de rots van de liefde/ schoonheid/ van alles en nog wat gebracht. Het schijnt dat als je 3 keer naakt om middernacht met volle maan naar deze rots toe zwemt, je iets moois overkomt. Maar als je een kleine steen naar de rots toe gooit onder het genot van wijn, gebeurd dat ook. Dus wij deden dat. Daarna door naar een hoger punt waar je de zon mooi onder zag gaan, ROMANTISCH! Snel een foto gemaakt en door, want wij hadden honger. Als klap op de vuurpijl mochten we (eindelijk) eten. In een heel mooi dorpje vol met tafels en stoelen werden we afgezet. Het leek wel een soort van Wild West film. Uit het niets verschenen er drie mannelijke Cyprische dansers. En o ja, er werd al de hele tijd live mooie (een tikkeltje zenuwachtige) muziek gespeeld. De mannen deden hun dansjes en het werd steeds gekker. Eerst met een glas water in een soort rond dienblad met randen, daarna ging het glas op een hoofd, vervolgens met heel veel glazen. En dan nog leuker, op het einde moest Niels ook meedoen!

– Dag 5 –
Graven, strandje, sporten en het aller lekkerste eten ooit

Graven, maar niet op het strand.
Ja jongens, onze Kia Picanto was klaar om te racen, dus wij besloten om gelijk even twee plekken te bezoeken. Eerst Tomb of the Kings. Allemaal graven waar niemand lag (ik had eerlijk gezegd wel even een paar dode koningen verwacht, maar helaas). Weer een beetje warm en ik was na twee graven eigenlijk al klaar. Maar zeker mooi en bijzonder, eigenlijk best bizar hoe anders er vroeger werd geleefd. Daarna weer even afgekoeld op een strandje verderop. Niet heel bijzonder, maar wel even lekker. Tot best laat gebleven want de uitdaging van vandaag was om LATER dan 7 uur te gaan eten (missie geslaagd). Op de terugweg nog aangehouden door de politie, maar gelukkig mochten we doorrijden. Dat was het wel voor vandaag. Ik kan wel meer over die graven vertellen, maar het heeft mij niet onwijs geboeid, dus ik heb er ook niet echt veel van onthouden (wat erg, dit heb ik dus serieus opgeschreven, shame on me). Over dat aller lekkerste eten komt nog een blog..

– Dag 6 –
Limassol, Pissouri en eten bij zonsondergang

Met chille schoenen naar het strand.
Gisteren even langs de receptie om te vragen welke plekken we niet mochten missen. Dat was volgens deze mevrouw: Limassol. Dus wij er naar toe! Eerst nog even een beetje zoeken, waar is dat mooie dan? Uiteindelijk toch wat gevonden. In ieder geval de paraplu afbeelding van ons reisboekje kunnen maken en we hebben allebei hele chille nieuwe schoenen gekocht. Daarna door naar Pissouri beach voor (alweer) een verkoelende duik. Eindelijk, de eerste keer dat het water echt KOUD was. En de eerste keer dat ik echt lekkere verse sla en groente bij m’n lunch had.

– Dag 7 –
Rijden, uitzicht, rijden, waterval, rijden, andere waterval

Twee watervallen in één klap.
Vastberaden stapten we vandaag in de auto. Geen stadje, geen strandje, maar WATERVALLEN spotten. Best wel een hele rit, maar zeker de moeite waard. Eerst nog even langs een mooi uitzichtpunt, maar daarna meteen door. Door naar waterval nummer één. Maar 1 kilometer (dachten we) lopen, dus dat moest goedkomen. Niks is zwaarder dan de Christoffelberg van Curacao, maar dit was toch ook best pittig. In een behoorlijk tempo de klim naar boven gemaakt met af en toe een mini waterval. Maar toen we er eenmaal waren, keek ik m’n ogen uit. Super mooi en lekker verkoelend ook. Na wat foto’s geschoten te hebben snel weer door want waterval 2 stond ook op de planning. Deze was appeltje eitje. Geen moeilijke klim, wat ook zorgde voor iets minder voeldoening, maar toch ook echt de moeite waard. Nog een paar foto’s geschoten en met gierende banden weer terug voor een lekkere duik in ons zwembad.

Cyprus

Dat was dan de eerste week op Cyprus. Donderdag neem ik jullie mee naar week 2, tot dan! Ik zal dan hopelijk het woord verkoelend iets minder vaak gebruiken..